لامپ زنون گازی که عامل مرگ پیرمرد 80 ساله بود

لامپ زنون گازی نور طبیعی با فاکتور مدت زمان شیشه ضد UV مدت زمان (h) 15,000 1500 10 ازدیاد طول در هنگام شکست (%) 700 80 جذب اکسیژن (mmol/kg) 300 1400 اثرات پیری نور ابتدا سطح را تحت تأثیر قرار می دهد و به روش های مختلفی ظاهر می شود.

تخریب سطحی، گچ شدن، فرسودگی، ترک خوردگی، لایه سطحی سخت شده و غیره. عمدتاً برای درجات شفاف، اصلاح جنبه، از بین رفتن براقیت و تغییر رنگ، گچی، زرد شدن، قهوه ای شدن و غیره. کاهش خواص مکانیکی که می تواند منجر به ناتوانی در عملکرد شود. پسرفت، از دست دادن جرم. شکنندگی. دفع و مصرف مواد افزودنی محافظ منجر به تسریع پیری می شود. اصلاح خواص جریان و سایر خصوصیات، که ممکن است از بازیافت جلوگیری کند.

تخریب بستگی به موارد زیر دارد: ماهیت پلیمر، رنگ و کدورت آن، وجود ناخالصی ها و بی نظمی های ساختاری و استفاده از افزودنی های محافظ.

ماهیت طیف (UV تهاجمی ترین هستند) و زاویه پرتوها. طیف خورشیدی با توجه به موقعیت جغرافیایی، دوره سال و شرایط محلی متفاوت است.

به طور کلی، طیف حدود 300 نانومتر شروع می شود. شدت کلی، که در حال حاضر بسیار متغیر است، نمی تواند یک معیار کافی باشد زیرا تنها بخش کوچکی از طیف به عنوان تهاجمی شناخته شده است. شدت تابش برای هر یک از طول موج ها بسیار مهم است.

لامپ

ضخامت قطعه یا قطعه آزمایش. تابش به سطح در معرض آسیب آسیب می رساند، اما گرم شدن به قسمت کم و بیش عمیق آسیب می رساند.دمای محیط و دمای خود قطعه که به دلیل جذب انرژی نوری گرم می شود. به عنوان مثال، برای یک پلیمر و

دمای هوا، نمونه‌های سیاه دارای دمای سطحی 50 درجه سانتیگراد در مقابل 33 درجه سانتیگراد برای نمونه‌های سفید هستند.

رطوبت هوا، باران، اسپری دریا و باران اسیدی که اثر هیدرولیتیک خود را به عملکرد UV اضافه می کند.

وجود ازن و آلاینده های هوا.

تنش های مکانیکی احتمالی اعمال شده به نمونه ها، که به نفع ترک خوردگی، ایجاد سطوح جدید برای حمله نور و مکان های جدید برای جذب اکسیژن است. این عناصر به تسریع تخریب کمک می کنند.

تفسیر قرار گرفتن در معرض طبیعی یا مصنوعی دشوار است زیرا: تنوع آب و هوا خطرات آلودگی صنعتی یا خانگی در زندگی واقعی. عدم ارتباط بین پیری مصنوعی و طبیعی

تحت یک یا چند مورد از چندین آزمایش، یعنی UV، قرار گرفتن در معرض آب یا غوطه وری مطابق با UL 746C، که در آن مقبولیت برای استفاده در فضای باز باید توسط UL تعیین شود. پاورقی (f2) نشان می دهد که مواد فقط برای قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش یا آب یا غوطه ور شدن مورد آزمایش قرار گرفته یا تا حدی آزمایش شده است.

مشکل منابع نور بدیهی است که برای آزمایش های پیری نوری تسریع شده بسیار مهم است. جدول 5.12 [ص. گیجسمن، پولیم. تنزل دادن ثبات.تأثیر منبع بر تخریب را نشان می دهد.

متأسفانه ضریب شتاب برای همه خواص یکسان نیست. در این مثال، ازدیاد طول در هنگام شکست (EB) پس از قرار گرفتن در معرض طبیعی حدود 9 برابر EB پس از نمایش مصنوعی است. در مقابل، برای جذب اکسیژن، همان نسبت تقریباً 1/4 است.