کشف قیر پالایشگاه جی اصفهان در کره مریخ همه را شگفت زده کرد

قیر پالایشگاه جی اصفهان و قیر جامد محصولات هیدروکربنی ثانویه هستند که در بیشتر سنگ های منبع و مخزن تنگ یافت می شوند. آنها در طی مراحل مختلف تکامل مواد آلی پس از دفن تشکیل می شوند.

صانعی (2020) پنج مرحله متمایز را در تکامل قیر جامد پیشنهاد کرد: (الف) قیر جامد دیاژنتیکی (یا قیر تجزیه شده) که از تخریب قیر در مرحله دیاژنز (Ro < 0.5٪) به دست می آید و نه یک ماسرال ثانویه ناشی از کراکینگ حرارتی کروژن؛ (ب) قیر جامد با روغن اولیه، شکل تلفیقی از قیر اولیه تولید شده به صورت کاتاژنتیکی در پنجره اولیه نفت (Ro ~ 0.5٪ – 0.7٪). (ج) قیر جامد روغن اولیه مشتق شده از قیر حرارتی و نفت خام در پنجره نفت اولیه (Ro ~ 0.7٪ – 1.0٪). (د) قیر جامد دیر روغن (موم جامد) که از قیر مومی جدا شده از روغن سنگین پارافینی بالغ در پنجره‌های روغن اولیه و اواخر روغن بدست می‌آید.

و (ه) پیروبیتومن، یک قیر جامد غیر مولد، از ترک خوردگی حرارتی باقیمانده هیدروکربن و سایر انواع قیر جامد در پنجره گاز خشک و دمای بالاتر (Ro > 1.4٪) تکامل یافته است. ماستالرز و همکاران (2018) بررسی مفصلی در مورد منشاء، خواص و پیامدهای قیر جامد در مخازن منبع سنگ ارائه کرده اند.

قیر

تکامل مواد آلی بلافاصله پس از فرورفتن در ستون آب و رسوب در حوضه‌های رسوبی شامل یک سری فعالیت‌های باکتریایی پس از دفن و واکنش‌های شیمیایی در دمای پایین در مرحله دیاژنز و به دنبال آن بلوغ حرارتی و ترک‌خوردگی حرارتی در مراحل کاتاژنز و متاژنز است.

واکنش های دمای پایین شامل مواد آلی اخیراً رسوب شده منجر به تشکیل کروژن در پایان مرحله دیاژنز می شود. ترک حرارتی بعدی کروژن در حین کاتاژنز و متاژنز به ترتیب منجر به تشکیل نفت و گاز می شود.

ماهیت قیر و نفت تولید شده، محدوده مهاجرت، توزیع منافذ و خواص فیزیکی کلی قیرهای جامد حاصل را در سنگ های منشا و مخازن تنگ مشخص می کند.

قیر اصلاح شده قیر اصلاح شده با اصلاح کننده ها است. افزودنی های خاصی به عنوان اصلاح کننده قیر برای بهبود عملکرد خدمات با تغییر خواصی مانند دوام و سختی اضافه می شوند.

معمولاً از لاستیک طبیعی، پلیمر و ترموپلاستیک برای اصلاح قیر استفاده می شود. این یک پیشرفت هیجان انگیز است که به دلیل توانایی فناوری مدرن در برآوردن نیازهای قیر و بازار بین المللی اهمیت روزافزونی دارد. قیر اصلاح شده به عمر طولانی تر جاده و هزینه نگهداری کمتر کمک می کند.

این نوع قیر، قیر اصلاح شده شیمیایی است. دارای خواص متعددی است که از خواص قیر سنگفرش سخت در دمای سرویس بالا با خواص قیر نرم روسازی در دمای پایین می باشد. قیر چند درجه باعث بهبود مقاومت در برابر تغییر شکل می شود

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.