سیب زمینی (Solanum tuberosum L) به عنوان یکی از محصولات غذایی مهم در هند در حال ظهور است

سیب زمینی (Solanum tuberosum L) به عنوان یکی از محصولات غذایی مهم در هند در حال ظهور است که 11.3٪ از کل منطقه جهانی سیب زمینی را به خود اختصاص داده و 12.5٪ در تولید جهانی بذر سیب زمینی سانتا مشارکت دارد.
در سال‌های 2019-2020، هند بیش از 51.3 میلیون تن سیب‌زمینی از 2.16 میلیون هکتار سطح زیر کشت با میانگین تولید 23.77 تن در هکتار برداشت کرد.
با حمایت از نوآوری های تکنولوژیکی و توسعه انواع سیب زمینی بهبودیافته مناسب برای کشت بذر خیار گلخانه ای در شرایط نیمه گرمسیری، و با توجه به تقاضای رو به رشد، بهره وری و تولید سیب زمینی در هند طی دوره 1961-2020 به ترتیب 3.28 و 18.87 برابر شده است.

بذر سیب زمینی

. با این وجود، تولید بذر گوجه فرنگی در هند هنوز به دلیل کمبود انواع با ویژگی‌های اقتصادی متنوع که گزینه‌های بهتری را در اختیار تولیدکنندگان سیب‌زمینی قرار می‌دهد، محدود است.

ناکافی بودن بذر با کیفیت و کمبود زیرساخت ذخیره سازی.

مهم ترین در این میان، ناکافی بودن مواد کاشت با کیفیت است، زیرا تأثیر مستقیمی بر بهره وری محصول دارد (سینگ و شارما، 2018).

حجیم بودن و سرعت بذر بالا و سرعت تکثیر آهسته (پنج تا شش برابر) یک چالش منحصر به فرد برای تولید سیب زمینی بذر و زنجیره تامین آن است.

از آنجایی که محصول به صورت رویشی با استفاده از غده به عنوان بذر تکثیر می‌شود، خیلی سریع تحلیل می‌رود و نیاز به جایگزینی بذر هر سال (به طور ایده‌آل یا بعد از هر 2 سال) دارد (Singh et al., 2018).

علاوه بر این، بذر یا کمبود عرضه دارد یا به دلیل قیمت بالا از دسترس کشاورزان خارج است.

مسائل مربوط به بذر به دلیل محدودیت در دسترس بودن مناطق بدون شته و تولید بذر سیب زمینی شیرین بنفش در کشور تشدید می شود.

نشان داده شده است که بذرهای با کیفیت به تنهایی می توانند بهره وری را بین 15 تا 20 درصد افزایش دهند.

  • منابع:
    1. Advances in innovative seed potato production systems in India
  • تبلیغات: 
    1. کبوتری در کباب پز لانه ساخت
    2. مبلی که صاحب خود را از زیر آوار نجات داد
    3. پرورش قارچ غول پیکر با دان مرغ!
    4. با مصرف شوینده 10 سال به عمر خود اضافه کنید!!!!!